29 januari

åh, jag är bara så duktig på harpan! promise!! :D

hej förresten, idag har jag blivit mobbad för min höga intelligent. visst heter det så? iallafall så vart jag det. bara för att jag vart helt paff när so läraren curt pratade om tidvatten. han pratade på om att 2 gånger om dygnet så är det "flod" (när det är högvatten) och 2 gånger om dygnet är det "ebb" (när det är lågvatten). alltså var sjätte timme så blev det ändrat, alltså i 6 timmar är det högvatten, och efter dom 6 timmarna blir det lågvatten. Och så håller det på, hela dagen och hela veckan och hela månaden. ja, jämt håller det på så.
"Men hur kan vattnet bli högre?" undrade jag.
"Det är månen" sa dom andra eleverna.
"Nää serisöst, hur kan vattnet bli högre?" sa jag till Curt.
"Jo, det är månen" sa Curt. "Månens dragningskraft drar vattnet till sej, så det blir 'flod'. När månen står rakt mot jorden så drar dragningskraften upp vattnet, ungefär".
"REGNAR DET UPPÅT?!" skriker jag, snacka om att jag blev förvirrad.
Så typ Kenny och anton har gått och frågat mej om det "regnar uppåt" hela dagen idag. Sen så skulle Curt förklara att var fjortonde dag blev vattnet extra högt.
"Men du sa ju att det var varje dag", sa jag då. Det var det också, men det var ännu högre var fjortonde dag. 'Varför då' undrade jag förståss.
"Jo för ser du Linda, då är månen och solen på samma plats. Solen är alldeles bakom månen, och då ökar dragningskraften" berättade Curt.
"Men är inte solen och månen på samma plats jämt?" sa jag.
"Näe.. solen kan ju vara på andra sidan eller vart som helst, och månen nån annan stanns också".
"Men hallå, är inte solen och månen samma sak?" sa jag.
Då trodde typ alla att jag var dum eller nåt, och frågade hur det skulle gå till.
"Men alltså, kan verkligen solen och månen vara ifrån varandra? Och liksom vara på olika ställen, eller nåt?" sa jag. "Kan man inte bara stänga av solen på kvällen?"
Höhö, det lät lite konstigt förstår jag nu. Men jag tänkte inte riktigt.. han sa att det är ju soluppgång och sånt också. Det börjar klarna i mitt sinne. Okej, lite iallafall.
Nån tog upp att solen skulle slockna och världen skulle gå under och typ 6 miljoner eller miljarder år, snacka om att dom fick mitt intresse då.
"Ska vi dö då?" sa jag.
"Ja, då kommer solen att sluka jorden på något sätt och då kommer vi inte kunna leva" svarade Curt.
"Näe, vi har ju lampor och element och allt, så även om solen slocknar och äter upp jorden så kan vi leva ändå, för vi får ju värme och ljus ändå".
"Vi kommer brinna upp fattaru väl pucko" sa nån.
"NEJ! Inte om solen slocknar heller" sa smartaste jag.
"Solen kommer att sluka jorden så att den börjar brinna, och sen slockna. Det är omöjligt att överleva", sa Curt.

Det var väl iallafall mer eller mindre av vad vi sa på våran so lektion, jag kanske har missat nåt. Jag vet inte.

Det var väll det enda jag flikar ner i min blogg idag, jag hoppas ni har lärt er att inte diskutera allt för komplicerade saker med mej. Fast förresten så lärde jag mej hur mycket som helst idag ju, så diskutera på om det där bara.

Och som man brukar säga, "jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker". =) haha. ni vet att ni älskar mej!


hejdå !

Kommentarer
Postat av: linus

curt är bäst!

2008-01-30 @ 15:22:50
Postat av: linda

jag vet ! :D

2008-01-30 @ 18:11:53
URL: http://lindahenriksson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0